الاثنين، 24 أكتوبر 2011

بكل بساطة

اسمي بكل بساطة يحيي 
اسمها بكل بساطة أحلام
من وانا صغير بستغرب الاسم دا
أحلام
لحد ما قابلتها 
فهمته بالتدريج
من مجرد كوني كنت بنام
الي كوني بغوص في عالم الاحلام
احلام ملونة 
صغيرة 
نقية 
اسمي بكل بساطة أحلام
اسمه بكل بساطة يحيي
يحيي من الاحياء 
او دا اللي انا كنت فاكراه
او دا يمكن اللي كنت حاساه
يحيي 
من تحويل دموعي الي ابتسامة 
من احياء قلبي من السكون والجمود
الي الانفعال 
يحيي 
يوميا بيحولني من مجرد بنت
الي اميرة صغيرة 
في مملكة مفهاش غير مواطن واحد

اسمي بكل بساطة يحيي
اسمها بكل بساطة أحلام

أحلام 
يمكن يكونوا سموها كدا
علشان كل يوم احلم بيها حلم عظيم؟
يمكن اسمها ليه علاقة بيها من حيث كونها ف الواقع مش بشرية
ومجرد حلم ؟
او يمكن مجرد وصلي ليها 
وشكل ابتسامتها حلم؟

أسمي بكل بساطة أحلام
أسمه بكل بساطة يحيي

دايما كنت بسئل نفسي 
هي البنات دي عبيطة؟
ازاي بيبقلو علي نفسيهم حد يقولهم اعملوا وسوا
دا اخره ابويا وشكرا
دلوقتي بقيت مستمتعه

دايما بقيت بسئل نفسي
ازاي حركة صغيرة او كلمة 
كنت بسمعها كل يوم 
بقت بتخليني 
بشوف الحياة باللالوان الطبيعيه؟
مع انه نفس الكلام؟
هو انا ازاي ببقي مش انا وانا معاه؟

هو وهي ميعرفوش الكلام دا
مخدوش بالهم ان اسمايهم
بيكونوا معني لطيف
أحياء الاحلام
او
أحلام يحيي

أسمه بكل بساطة يحيي
وأسمها بكل بساطة أحلام
اسمايهم البسيطة
هي ابسط شئ 
في حياة متداخلة
اللي انا كاتبه كان مجرد تخيل
اللي انا كاتبه بكل بساطة
عنهم
عن احلامهم 
اللي بتقاوم النهاية
عن حياتهم الصغيرة الملونة
بلون اللي جربه قبل كدا
بياخد وقت طويل علشان يجربه مرة تانيه
اللي انا كاتبه
مش ليهم علي اد ما هو عليهم
لعل الله يجعل 
من اسمائهم
نصيبا في حياتهم
:)
٢٤/١٠/٢٠١١


ليست هناك تعليقات: