الأحد، ٢١ أغسطس ٢٠١١

شيئا ما

يشعل السيجارة في تمهل 
يسحب اول نفس بينما يراقب السكين 
و نصله يتلون من درجة الحرارة العالية 
و...


" انت أحسن شئ حصلتلي في حياتي " 
قالتها وهي ممسكة بيدي وتقف علي اطراف اصابعها 
لم اجد اي كلام او رد مناسب لنظرتها الي تشع بكل شئ 
وتقول كلام لا استحق ربعه
فانا الحائز علي الجائزة وليست هي بوجودها في حياتي 


لون السكين تلون بشدة واصبح يتوهج من فرط الحرارة
نظرته اليه لم تتغير , ينظر اليه ولا ينظر اليه 
السيجارة وصلت الي اطراف اصابعه تلسعه فينتبه
و..


" اللي انتي بتقوليه دا اسمه تهريج " 
قلتها في عصبية لم استخدمها في يوم معها
صمتت تماما تركت يدي , قامت , اغلقت المعطف بيديها ونظرت للسماء 
" بس انت عارف ان دا الحل الوحيد "
هنا جاء د وري ف الصمت


يقوم يطفاء النار يمسك مقبض السكين الحرارة قوية لدرجة انه لم يقدر
علي الامساك به لفترة واضطر علي الاتيان بشئ يمسك به السكين 
يقف امام المراءة ينظر الي صورتها التي تزين المراءة
و..


" انت مجنون صح؟؟ " 
صاحت بها وسط الصالة وانا جالس مع عائلتها
حاول الاهل تهدئتها ولكن ثارت اكثر 
" انت حيوان انك تفكر كدا , انا مش عاوزه منك شئ 
ولا اي شئ , ولا حتي منكم فاكريني ايه؟؟؟؟ روح يا استاذ فيه ملجاء ايتام 
هتفرح بعطفك وحنانك لكن مش انا "
اقوم
ارحل
انظر لها وهي تغالب دموعها وتدفع امها وتدخل غرفتها


يمسح جبهته من العرق 
ينظر الي الصورة 
والي انعكاس صورته 
ف لا يراه جيدا ربما كان السبب دموعه
و..


" بوص دي اخر مرة هتسمع صوتي فيها
انا بقولك بصورة واضحة وسهلة 
موضوعنا دا انتهي خلاص , اتقفل
لازم تقفل الصفحة دي وتفكر ف نفسك
انا عاوزاك تنساني 
اسمي تشيله من دماغك
فاهمني؟؟ 
لو انت فعلا بتحبيني زي ما بتقول 
دا اللي انا عاوزاه 
هتعمل دا؟؟ "


انظر الي عينها لكي اعلم هل هذا حقيقي ؟
ف لا اري عينها 
فقط اراها تقبلني تقول لي
خذني الان ودعنا نبعد


" ها قولت ايه؟؟ " قالتها بعصبية


" انتي ليه بتصعبي الموضوع بالشكل دا؟ "


" ومين قال انه كان سهل من الاول؟؟ "


" ومين اصلا حدد او مهتم اذا كان سهل او صعب ؟؟ انا مش مهتم 
غير بيكي انتي , ولا يزعلني في شئ ف الدينا غيرك انتي
انا موافق 
وبوصي بقي الهبل اللي انتي بتقوليه وبتعمليه دا 
عمره ما هيخليني ... "


صفعة مدوية تقوم ترحل
اصمت
اجلس


يقرب النصل , حافة النصل 
الي الجبين , تتراجع يده 
يمسك بها باليد الاخري 
ويبدا في كتابة اسمها
يمسح اثار الدماء 
لم يبكي
ولم يشعر باي الم
ف الحقيقة مع انتهائه نظر وابتسم
اخذ ورقة 
وذهب الي مكانه المفضل
و..


" انت مجنون صح؟ "


قالتها وهي تبكي بهستريا 


" آه " 


" بوصلي وقولي انك مش هتسبيني "


ابكي


" هو دا الفستان ولا لا؟؟ "


" اه هو دا حبيبي " 


اقبلها قبلة طويلة
لا اشعر بالوقت ولا المكان ولا الزمان
انظر الي عينها اجدها تلمع حرفيا
تنزع يدها وشفتيها وتمسك راسي 
وتقبل جبيني في المنتصف


" علشان كل ما تبص لفوق تفتكريني "


احضنها امسك يدها ونظل نركض
نركض
نركض
نركض
و...


و يخرج ورقتين من جيبه 
وثيقة زواج 
في تاريخ 
15/11
والاخري 
شهادة وفاة بتاريخ
فجر 
16/11
يسند ظهره
علي شاهد القبر
يلمس اسمها
ويبتسم.











هناك تعليق واحد:

Miss LoZa يقول...

ده أسمه جنان !

البوست ده لازم يتقرى ميت مرة اصلا