‏إظهار الرسائل ذات التسميات امرأة. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات امرأة. إظهار كافة الرسائل

السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠١٣

قصة ما -1

مش هتغنيلي ؟

سئلتني وهي بتضحك لان زي ما انت عارف مدي صعوبة أن تكون أخرس وأن تغني ف نفس الوقت

فضلت طول الطريق بفكر .. وانا باصص علي شفتيها علشان أعرف اقرأ كلامها .. ازاي اقدر اغني ليها ؟

طيب علي الأقل أقولها بحبك .. بكتبها .. وبقولها بحركة الشفاه .. لكن اني اسمع صوتي وانا أنطق الكلام .. وأثره عليها اعتقد انه شئ لا يقدر بثمن

روحنا البيت , فضينا المشتريات .. جلسنا نتفرج علي الفيلم والفكرة مسيطرة عليا بشكل كبير

ازاي أقدر اغني ليها؟

بينما انا بحط ليها المونكير ذا اللون الباهت ... فكرت ف شئ ما

قومت جبت جهاز الجرامافون .. اخترت اغنيتنا المفضلة

اخبرتها .. حطي ايدك علي قلبك .. فعلت .. حضنتها من الخلف .. وضعت يدي علي يدها

اشرت لها عندما تبدأ الاغنية ان تخبرني .. أشارت ..

There was a boy...
A very strange enchanted boy.
They say he wandered very far, very far

امسكت يدها وضعتها عند فمي .. وانا اردد الكلام .. اغمضت عينها ...

Over land and sea,
A little shy and sad of eye
But very wise was he.

بدأنا في التحرك في بط ف دائرة وهمية , متخيل صوت نات كينج كول وهو يغني ويعطيني الميكروفون ف تلك اللحظة

And then one day,
One magic day he passed my way.
And while we spoke of many things,
Fools and kings,
This he said to me,

اقتربت منها .. شممت رائحتها التي أقرب الي رائحة الخوخ الصباحي الغير ملموس من بشري

انتظرت الفاصل الموسيقي الاخير و زنت الاسطوانة القديمة

نات كينج كول صمت تماما واعطاني فرصتي اني أقول لها بشكل كبير

"The greatest thing you'll ever learn
Is just to love and be loved in return."

نظرت لي .. قبلت دموعي .. في صمت .. احتضنتني وقفت علي قدمي

همست في أذني .. لم أسمع .. لكني شعرت بكل حرف وهو يتشكل في بط في الهوا قبل أن

يستقر في روحي ..

أنا بحبك .

رأيت بعيني نات كينج كول يخبر الفرقة ان تغنيها من جديد لنا ...


http://www.youtube.com/watch?v=Iq0XJCJ1Srw

الأحد، ١٧ مارس ٢٠١٣

ايام الغياب - اليوم الثاني



فيه شئ قليلن جدا يعرفوه عني وبصفة عامة لناس معينة هتفهم قصدي

يعني ايه

تبقي عاوز تقوم الصبح؟

او

اول ما تقوم من النوم , تقول اي شئ غير السؤال الابدي ” انا بجد قمت ؟ ” الموضوع مش سهل بالمناسبة

التفكير الايجابي علي ما قدر انه مهم علي اد ماهو بيخدع بسهولته

الدينا مش فراشات وموسيقي جاز ف الخلفية

الافكار دي اصبحت معي ك رفيق من فترة طويلة ما بين صعود وهبوط

مع سفر رحاب وجزء من اتفاقنا الغير معلن

ان الفترة دي هتبقي زي ورشة لكل واحد فينا , الحاجات اللي محتاج يغيرها عنده , ك انتهاز الفرصة من اجل التغيير , حتي وان كان ف اطار ضيق وبسيط وعبيط

شعور جميل لما اتوضيت , وصليت واتكلمت معاه

وقولتله انا اسف علي حاجات هو عارفها

لما وصيته علي ناس كتير بحبهم

شعور جميل اني بكتب الكلام دا دلوقتي

محتاج احس اني ف يوم هرجع اقرأه واضحك

اللي بيساعد علي تحسين الحالة الجيدة اعتقد مساعدة الناس

اللي فعلا يتسحقون المساعدة

ودا اللي قررت اني اعمله

الناس اللي انا عارف كويس انهم بس مستسلمين لفكرة الكسل او فكرة اللاشئ

ههحاول اساعدهم ف دا

ههحاول اساعد نفسي اني اكتب اكتر



فكرة ان رحاب هي المحرك لكل دا ليس جديد

لطالما حركتني

لطالما كانت هنا

حتي وان كانت الان هناك

كل دا لاشئ

سيناريو الله للاحداث يعجبني كل يوم

التداخل للاحداث , التقطيعات الحادة , والتدرج احيانا لللاظلام , والكادرات المصحابة للاضاءات جميلة بشدة

القصة تمشي بسلالسة مهما بلغت التعقيد



الان الفجر تقريبا او بعده بقليل و بفرق التوقيت فهي ف العمل بالفعل



, اليوم الثاني مر , ليس هناك ما يذكر غير اني احظر نفسي



اوعي اوعي اوعي تصدق ابتسامة الزمن

ردها ليه , لوح ليه

واكمل ف طريقك

مهما كانت الاسباب

ف اليوم الثاني مر

الثلاثاء، ٧ أغسطس ٢٠١٢

شعر زائد


عمري ما فهمت المصطلح دا ابدا
"للازالة الشعر الزائد"
عرفت انه عند الحواجب والقدم واماكن تانيه اكتر خصوصية
ايه اهميته؟لدرجة الاهتمام بازالته؟
انه زايد      
عن ايه؟زيادة عن ايه؟
عن الطبيعي
اممم..نظرية بس مش هي دي القضية
سئلتني ف مرة
"هو انا حواجبي تقيلة؟"
بصيت ليها للمرة المليون لمراجعة اللي انا اصلا حافظه
"لا"
قالت
" انا اصلا ايش عرفك ف الحاجات دي , دا انت مش بتعرف تفرق ما بين الاي شادو والقطرة "
سكت وبصيت قدامي , الكلام فعلا مضايقنيش
وانا فعلا معرفش اي شئ ف العالم دا
قولتلها
" هو ينفع اسئلك سؤال , بلاش سؤال هو طلب ف الواقع "
قالت
" قول "
قلت
" ينفع بلاش تشيلي الشعر الزيادة اللي بيبقي عند آخر رقبتك وبالقرب من ودنك "
الجو اتكهرب فجاءة هي توترت وانا سكت وفضلت باصه قدامها علي ولا شئ
حاولت افهم مردتش , طيب انا اسف ,مكنتش اقصد , مردتش,انا اصلا مش عارف ايه اللي زعلها ف الكلام , مردتش
فجاءة قامت وقالتلي " انا عاوزه اروح "
وانا ف الطريق علشان اركبها قولتلها
"انا مش عارف انتي زعلتي ليه , ولا ايه ف كلامي يكون ضايقك , بس انا حبيت اقولك اني بس شكلك بيهم بيبقي عامل زي الوردة اللي بشوكها , زي القمر بالسحاب , يعني ف كل الاحوال انتي قمر و وردة , حبيت اقولك دا بس وانا برده اسف لو ضايقتك وانا مش عارف ازاي "
 
السؤال
هي عينها دمعت ليه؟
هي ليه مبصتش ليا لما ركبت وبدا التاكسي يتحرك ليه؟
مرضتش ترد علي اتصالاتي ليه؟
وف الاخر بعتلي رسالة فيها كلمة واحدة " بحبك " ليه؟
 
فعلا مش قادر استوعب اللي حصل
وفعلا مش قادر افهم ايه المشكلة
الوش الرايق دا مفهوش اي زيادة او نقصان
الحواجب المرسومة من عند ربنا مش محتاجة اي شئ
شعرها اللي بيخلي الاحلام ليها ابعاد كتيره مش محتاج يتقص الاطراف علشان يطلع من جديد او لما تبقي مخنوقة تروح تقص القوصه
ملمسها الحريري اللائق بطفلة ف اول شهور ليها ف الحياة مستحميه مش محتاج اي ازالة للاي شئ , دا حتي العرق بيخيلها تلمع
 
اتقالي
اصل انت مش فاهم , دي حاجه محرجة وقليلة الادب انك تقولها لبنت
 
افتكرت نظراتها وصمتها المطول وعينها اللي كانت بتهرب مني
بس هي عارفه كويس جدا
اني كنت بقولها رايي بشكل واضح
كنت بقولها اني مش فاهم غير دا وحتي لو انا مفهمتوش
وحتي لو انا مش مستوعبه
فهي ف كل الاحوال حبيبتي
مفهاش اي شئ زيادة بالنسبة ليا
ولا اي شئ ناقص
هي من هي
 
سكت , مشيت جوه نفسي الاول لغاية ما وصلتلها في الحقيقة
قالت
" انت حمار و ومش بتفهم , خلي الشوك ينفعك يا فالح "
ضحكت
ومشيت جنمبها .