الأربعاء، 21 ديسمبر، 2011

أفكار مشوهة


كل شئ جوايا متداخل لحد العبث .. لوحة عبثية مرسومة بايد أصابها العجز فخرجت مشوهة....
وسط كل مشاهد الدم والقرف والسحل والخيانة والرغبة الشديدة في كسر كل شئ جميل جوانا
وسحلنا زي اي كيس زباله منظره وريحيته مضايقينك
انا عارف ومتأكد من حاجات فكرة الاحباط والزعل والسفر وكل ما شاكلها من افكار بقت رفاهية أتدفع تمنها دم فبقي مينفعش حتي نفكر فيها ولا تيجي علي قلوبنا
والا نبقي زينا زي مجلس العار اللي فاكر نفسه ربنا
الاكيد انهم هيشوفو كل اللي احنا نشوفه وبنعاني منه
سواء في الدينا او في عيالهم او نفسيهم
في الدينا وفي الاخرة
هما عارفين كويس ان جنتهم هنا فبيحاولوا يشربوا منها علشان لما العطش الاكبر يجي يحاولوا يعملوا اي شئ
أنا بكره نفسي .. وبكره أحساسي كل يوم اني عاجز مجرد صوت فاضي جوه فازه مكسورة محطوطة في مكان للزباله مع اني عارف كويس ان الزباله دي هتتشال وان الفازه هتتصحل
دي يقين عندي زي يقيني بالله
بس التمن غالي قوي قوي قوي
كل ما بشوف صورة ولا تصريح للاهالي الشهدا او المصابين او المضروبين او المحبوسين
مش دا اللي بيوجع قد
ان فيه ناس ربنا خلق علي قلوبهم وعقولهم سد
حبة شيوخ ربنا يولع فيهم بجاز وسخ
وحبة نخبة سياسية لفظ وسخ حتي مش يتسهالوه
كلهم لا استثني منهم احد دينية ليبرالية اشتراكية
كلهم بيبوعنا في اول زقاق زي الكلاب
كلهم بيدوروا علي كراسي متعاصه دم
المشكلة انهم مش واخدين بالهم انهم لما يقفوا من قعدتهم
ان مؤخراتهم الكبيرة ستكون متغرقه دم
وان الدم دا مش بيطلع
وان القصاص جي جي
بمزاجهم جي غصب عن عين اي قذر فيهم جي
الكراسي هتروح وهتتكسر وهتفضل القبور واقفه شامخة
حتي كلاب السكك مش حتس بالامان وهي بتمر من امامهم

الحق مش بيضيع
والشهدا مش بيروحوا هدر
مش عند ربنا بس
وعندنا كمان
أي حيوان عامل يتكلم وهو بيلهط العشا في بيتهم علي الاستقرار
ولا اي حيوانية فاكره نفسها المسيح المخلص وبتسئل هما العيال زي عاوزين ايه
واي حبة كلاب سعرانة عامله تنهش في لحم ناس وعاملين يقولك هما ميتكلوش علي اسمائنا
أحب أفكرهم بقول النبي

" من لم يهتم بأمر الامة فليس منها "

انتو عار علي ربنا وعلي البشرية وعلي البلد العظيمة
اللي انا نفسي اعرف ربنا بيحبها ليه لغاية دلوقتي
بس طالما هو بيحبها
يبقي احنا لازم نحبها
مش حبة خيال مآته بيتسمحوا في اسم الدين او السياسية
هيخلوني اكره بلدي
ممكن أموت قبل ما اشوف بلادي زي ما انا بحلم
وممكن لا
بس في النهاية هموت وانا عارف اني عملت أضعف الايمان

اي حد شايفيني بخون وبتكلم بأسلوب مش عقلاني
انزل وشوف بعينك
ولو نزلت وكدبت عينيك خليك فاكر بقي
لما تقابل ربنا
هتقوله ايه وتشرحله ايه
المجد للشهداء
المجد للشهداء
المجد للشهداء
المجد للشهداء
المجد للشهداء

ليست هناك تعليقات: